- Produktentwicklung
- Digital Experience Stratege
- Workplace-Organisation-Berater
- SharePoint UX-Designer
- Manager in agilen und leanen Organisationen
- balcony consulting | digital experience designDigital Experience Strategist & Produkt-ManagerDIGITALAGENTUREN & IT-CONSULTINGJuni 2008 - Heute (16 Jahre und 6 Monate)Berlin, DeutschlandSenior Digital Manager, POM Lead: Develops and manages digital projects, products, teams, and businesses. Sustainable successful as Digital Experience Strategist, Workplace Organization Consultant and SharePoint UX wrangler, a manager in agile and lean organizations, OKR consultantAusbildung 1990 – 1994 Studium der Gesellschafts- und Wirtschaftskommunikationan der Universität der Künste Berlin, Abschluss Diplom-KommunikationswirtinWichtigste berufliche Stationen (angestellt)Seit 1994 bis heuteSelbstständiger Digital-Manager für Startups, Mittelstand und Großunternehmen
- 1995-96 Zweite Hand Verlagsgruppe: Abteilungsleitung New Media, Digitale Produkte Strategie und Produktentwicklung
- 1998-99 Pixelpark AG: Key Account Manager Conrad Electronics
- 1999-01 Wissen Media AG: Digitale Produktstrategie
- 2003-08 ADP Deutschland: Innovation-Manager, digitale Produktstrategie, Produktentwicklung, UX
- 2016-18 Seatris AI: Produktentwicklung, AI-Strategie
Leuchtturmprojekte (selbstständig)- 2018 Rethink: Porsche, Content Hub, Konzept
- 2016 Oetiker: Sharepoint-Intranet, Konzept, UX
- 2016 Paychex: Machbarkeitsstudie, Produkt-Entwicklung
- 2015 Dr. Vogel: Firmen-Webseite, UX
- 2015 Liegenschaftfonds: Firmen-Webseite, Konzept, UX
- 2015 VEMAG: Firmen-Webseite, Projekt-Entwicklung, UX
- 2014 Duden: Lernhelfer Lern-Plattform, Produktentwicklung, UX
- 2014 Thinkcell: Firmen-Webseite, UX
- 2012/13/15 Amazon.de: Online-Newsroom, UX
- 2010-14 TwoTickets: Produkt-Entwicklung, UX
- ADP Deutschland (Payroll, Travel, Time, People, HCM, BPO)Innovation Manager, IT DirectorDIGITALAGENTUREN & IT-CONSULTINGJanuar 2003 - Juni 2008 (5 Jahre und 6 Monate)Frankfurt am Main, DeutschlandIntranet: Directed, conceptualized, and delivered digital transformation projects and implemented the national intranet for over 500 employees with IBM Websphere.Business Outsourcing Platform: Analysed, managed, and strategized project of ADP business solutionsportfolio identified requirements specification and managed step by step integration of most of the existing standalone solutions into the platform.European Data Center: Consolidated and virtualised all local data centers, transformed IT-production intoEuropean data center in Paris, created backup data center environment in Barcelona.Print Center: Analysed and determined requirements specification, partner selection process, contracting, transition, and change management of all print production to a new print service supplier - the Deutsche Post.Reorganization IT Crew: Decreased aged IT crew about 50% by implementing early retirement plans, improving skill matrix though extended training initiatives, capturing new personal career opportunities, restructuring of teams and responsibilities, building and implementing highly motivated new young team-leader and new departmentwide Jira.• Headed and streamlined several major critical, delicate and challenging change processes to provideconsultative guidance to the organization.• Delivered executive-level leadership to design and build BPO-platform and integrate many legacies and new software and services.• Spearheaded, delivered, and aligned several major technical change projects operations within time and budgetary constraints, such as consolidate and modernize IT-production, move production into European datacentre, move print-mass-production and distribution to the supplier, etc.• Improved and optimized national and global certifications and auditing and quality management such as ITIL, TÜV, SOX, and COBIT, etc.• Led, developed, organized, and trained an 80 FTE-IT-team into a new efficient and robust structure
- Gesellschafts- und Wirtschaftskommunikation: Medientechnik, SystemtheorieUDK Berlin1994http://gwk.udk-berlin.de/ Gesellschafts- und Wirtschaftskommunikation In der digitalen Mediengesellschaft verändern sich die Formen und Formate der Kommunikation so rasch, dass es neuer Methoden, Techniken und Strategien bedarf, um auf dem Laufenden zu bleiben und den Wandel innovativ und kreativ zu gestalten. Ja viel mehr noch: Kommunikation wird zum Kern von Geschäftsmodellen, zur Basisoperation von Gesellschaftssystemen, zur strategischen Ressource. Genau um diese innovative und kreative Gestaltung der Gegenwart geht es beim Studium der „Gesellschafts- und Wirtschaftskommunikation“. Auf ebenso ernsthafte wie spielerische Weise werden dafür ganz unterschiedliche Schwerpunkte verbunden. Die Herausforderung ist, Fragen der strategischen Planung als auch der Kommunikationsplanung, der Medienwissenschaften, der Kulturwissenschaften und der visuellen Kommunikation immer wieder mit der ästhetischen Praxis zu verknüpfen.
- ITIL FoundationTÜV, München2005
- Six SigmaTQU Akademie Winterthur CH2007
- Professional Scrum Master I (PSM I)scrum.org2019